Brussel Wandelt

Bewegen is goed voor ons lichaam en ons brein. Talloze studies wijzen uit dat wie regelmatig beweegt langer leeft en zijn natuurlijke weerstand verhoogt. Alleen maar voordelen dus!
Wandelen is een zeer toegankelijk sport die je altijd en overal kan doen en bovendien heb je er niet veel voor nodig. Iedereen kan dus genieten van een wandeling.

Wandelbuddy's

Ben je het thuiszitten moe? Heb je behoefte aan menselijk contact? Wandel je graag, maar liever niet alleen? Connecting Brussels en de VGC-sportdienst koppelen wandelaars aan elkaar en bezorgen alle informatie voor een leuke, ontspannende wandeling.

Zoek je een 'wandelbuddy'? Bezorg ons je gegevens en je verwachtingen via dit formulier.
Wij zoeken naar een goede match op basis van je interesses, woonwijk en leeftijd.
Zodra we een wandelbuddy hebben gevonden, brengen we jullie met elkaar in contact en kunnen jullie afspreken om te wandelen.
Hou je wel aan alle coronaregels. We koppelen 2 tot max. 4 wandelaars aan elkaar.  Hou tijdens de wandeling onderling afstand.

Naast dit wandelbuddy-project zijn er nog wandelinitiatieven die mensen samenbrengen.

Wandelingen

Wandelen is veelzijdiger dan vaak gedacht. Zo kan je kiezen voor een natuurwandeling, een stadswandeling, een sportieve wandeling, een themawandeling, een korte wandeling tijdens je middagpauze, een langere familiewandeling in het weekend. Kortom de keuzes zijn eindeloos.

Heb je een leuke wandeling gevonden, maar geen printer om de route af te drukken? Ga langs bij een gemeenschapscentrum in je buurt, zij bezorgen je graag een papieren versie. Bel vooraf om een afspraak te maken.

Brussel Hoofdstedelijk Gewest

Centrum Brussel

Zuiden van Brussel (Watermaal-Bosvoorde - Oudergem - Ukkel)

Noord-West Brussel (Jette - Ganshoren - Sint-Agatha-Berchem)

Oost-Brussel ( Anderlecht - Vorst - Sint-Gillis)

Nog meer wandelinspiratie?

Op Uit in Brussel vind je een uitgebreid overzicht van mogelijke doe-het-zelf wandelingen, samengesteld door Brukselbinnenstebuiten en Muntpunt.

Op RouteYou vind je een ruim aanbod van allerlei wandelingen, aangeleverd door wandelaars zelf. Op het platform variëren de wandelingen van stadswandelingen met de focus op architectuur tot natuurwandeling in het Zoniënwoud, van 3 km tot 20 km en meer.
Het is mogelijk om in RouteYou te filteren op wandelingen in het Brussel Hoofdstedelijk Gewest. Via de uitgebreide zoekopties kan je zeker een wandeling op jouw maat vinden.

Minder mobiel op wandel?

Wil je genieten van alle voordelen van het wandelen in de natuur en de stad, maar ben je minder mobiel? Dit kan zeker. Op Handy Brussels vind je een overzicht van alle parken die toegankelijk zijn voor mensen in een rolstoel, ouders met een kinderwagen, voor mensen die minder goed te been zijn…
Ook in het Zoniënwoud zijn er toegankelijke routes.

Wandelmateriaal

Bron: www.sport.vlaanderen

Wandelschoenen

Goede wandelschoenen ga je best in een daarvoor gespecialiseerde winkel kopen. Een voet- en stapanalyse zijn geen overbodige luxe om te bepalen welke de beste wandelschoen is voor jou.

Als je schoenen gaat passen, houd dan hiermee rekening:

  • Ga in de namiddag passen, je voeten zijn dan immers wat meer uitgezet.
  • Pas meerdere types van schoenen totdat je de beste vindt.
  • Pas je wandelschoen met wandelsokken aan.
  • Laat je niet louter door de prijs leiden, de schoen moet vooral goed passen.

Eens je nieuwe schoenen hebt, wandel je ze best eerst een halfuurtje in alvorens je er lange afstanden mee gaat wandelen.

Wandelkousen

Een gewone sportsok is niet hetzelfde als een wandelsok. Verschillende firma's hebben zich gespecialiseerd in het ontwikkelen van technisch aangepast wandelkousen. Deze zijn soms iets duurder maar zeker bij lange afstanden kunnen ze je een hoop letsels, zoals blaren, helpen voorkomen.

Enkele belangrijke kwaliteiten van wandelsokken zijn:

  • Verminderen de wrijving tussen je voeten en kousen.
  • Hebben een schokabsorberende werking om je voeten te beschermen tegen stoten, snijwonden en schuurplekken.
  • Beschermen je wandelschoenen tegen de schadelijke stoffen die onze voeten afscheiden, zoals vocht en huidschilfers.
  • Helpen je voeten droog te houden door de transpiratie van je voeten voldoende af te voeren.
  • Deze eigenschappen zorgen ervoor dat je minder blaarvorming hebt, dat je enkels beschermd worden en voorkomen slijtage van je schoenen.

Wandelkledij

Bij het kopen van een wandelbroek of shirt ga je best naar een sportwinkel of outdoorwinkel. Vraag gerust naar wat begeleiding van het winkelpersoneel. Zij kunnen je het beste advies geven. Bij de keuze voor korte wandelbroeken moet je steeds rekening houden met het parcours dat je gaat wandelen. Dichtbeboste gebieden met struiken bijvoorbeeld kunnen voor heel wat schaafwonden en dergelijke zorgen.

Je kledij moet volgende eigenschappen hebben:

  • Laat voldoende bewegingsruimte toe.
  • Is licht.
  • Is praktisch winddicht.
  • Is ademend: laat de afvoer van transpiratie toe.
  • In de zomer: draag je best een hoofddeksel (pet) en in de winter best een muts.

Rugzak

Als je graag wandelt met je rugzak, laat je dan ook bij de keuze van een rugzak begeleiden door een verkoper. Kies voor een rugzak die je vooraan op meerdere plaatsen kan dichtgespen. Zo wordt het gewicht over de hele rug en schouders verdeeld. Als je van plan bent langere tochten met je rugzak te wandelen, train er dan ook vooraf mee op de korte afstanden.

Wat zit er minstens in je rugzak tijdens lange tochten?

  • Reservekledij (denk ook aan reserve kousen en veters)
  • Een waterdicht jasje (poncho is ook goed)
  • Je gsm
  • Krachtvoedsel en drank (75 cl – zorg voor een navulbare fles)
  • Fluorescerend hesje voor duister weer

Wandelschema’s

Voor je begint

Begin pas met je wandelprogramma als je algemene gezondheidstoestand in orde is.
Loop eerst eens langs bij je huisarts als je:

  • gedurende de voorbije 5 jaar zeer weinig hebt bewogen
  • overgewicht hebt
  • een verhoogde bloeddruk hebt
  • een hoog cholesterol gehalte of ademhalingsmoeilijkheden hebt
  • familieleden hebt die op jonge leeftijd plots overleden zijn aan een hartaandoening.

Tijdens het wandelen

Wanneer je start met een wandeltocht, begin dan langzaam zodat je spieren rustig kunnen opwarmen. Zodra je spieren soepel zijn, kan je het tempo wat opdrijven. Eindigen doe je opnieuw op een rustig tempo (= cooling down).
Een goede houding is belangrijk, wandel:

  • met een rechte rug
  • met ontspannen schouders (laat ze niet hangen)
  • zonder een te holle of bolle rug, trek je buik lichtjes in
  • je tempo verhoog je door een snellere wandelpas, niet door een grotere pas
  • buig je armen en zet af met je tenen. Ook je handen blijven ontspannen en kruisen het lichaam nauwelijks

Trainingsschema’s

Hoewel wandelen een zeer laagdrempelige en toegankelijke sport is, is het van belang om je wandelkilometers en wandelsnelheid rustig op te bouwen. Zo voorkom je blessures en beleef je extra plezier aan het wandelen.

Via Wandelsport Vlaanderen kan je verschillende programma's opvragen om je wandeltrainingen op te bouwen.