Regelmatig sportaanbod

Cover 50+ sportkaart

Lessenreeksen 50+

De VGC-sportdienst, het Brussels Ouderplatform (BOp), seniorensportfederaties, gemeenschapscentra, dienstencentra en sportclubs slaan de handen in elkaar en bieden 50+'ers een gevarieerd sportaanbod aan. 

Met de 50+ sportkaart, goed voor 10 beurten aan 30 euro, kan je op verschillende locaties en momenten deelnemen aan het 50+ sportaanbod.

Hier alvast een woordje uitleg over het aanbod. Meer informatie over de locatie, het tijdstip, inschrijvingen... vind je terug via de zoekresultaten onder 'Vind jouw sport' en in de folder.

Aquagym

Bewegen in het water: het is een van de beste manieren om gewrichten te 'smeren', om reuma en artrose te voorkomen en om spieren soepel te maken. Door de weerstand van het water worden spieren ook steviger. Bij aquagym is het risico op letsels bovendien zeer klein, want het lichaamsgewicht wordt gedragen door het water.

Badminton

Partijtje badmintonnen in een gezellige en ontspannen sfeer? Dat kan bij 'Badminton 50+', een club die al 20 jaar bestaat. Ervaring is niet nodig.

Conditiegym

Een conditieles, maar dan zonder muziek. Saai? Helemaal niet. Je verbetert je kracht, lenigheid en uithouding door gevarieerde oefeningen, met en zonder materiaal.

Conditietraining met speelse boks

Een bokstraining om fit en blij van te worden. Op het programma: gewrichten soepel maken, lichte cardio-oefeningen (stappen, drafje), basistechnieken aanleren (bokshouding, stappend, verplaatsen, stoten), veilig rondje met bokshandschoenen of stootpads (geen contact naar gezicht) en spierversterkende oefeningen. Afsluiten doen we met de nodige stretch- en relaxatieoefeningen.

Dansmix

Een combinatie van ritmische bewegingsvormen, een mix van onder andere seniorobic, jazz en zumba. Je danst individueel maar toch samen in groep. En dat allemaal op hedendaagse en populaire muziek.

Pilates

Pilates is een bewegingsmethode die geschikt is voor alle leeftijden, ongeacht de conditie. De eenvoudige en effectieve bewegingen doen spanningen verdwijnen, helpen de ademhaling verbeteren, verstevigen de spiertonus en bevorderen de soepelheid. Stabiliteit is de uitdaging. Tijdens de lessen gebruiken we een grote bal, de ‘Big Ball Pilates’. De basistechnieken worden aangeleerd, vertrekkend van de eigen mogelijkheden van de deelnemers.

Qi Gong

Qi gong (uitgesproken als t’sjie-koeng) bestaat uit trage bewegingen die rustig en vloeiend worden uitgevoerd, met een rustige, diepe buikademhaling. Bedoeling is om de doorstroming van bloed en energie in het lichaam te verbeteren. De gewrichten worden losgemaakt en ‘opengezet’, door te werken aan een goede houding, zowel zittend, staand als stappend. Qi gong helpt om ziektes te voorkomen en de gezondheid te verbeteren. 

Ritmisch bewegen

Tijdens deze lessen maak je al je spieren los, op aangename, klassieke muziek. Zittend op een stoel, afgewisseld met oefeningen al stappend. Wil je het graag eens uitproberen? Kom gerust langs. Elke les staat op zich, je kan vrijblijvend deelnemen.

Senioretics

Deze vorm van 'callanetics' onderhoud je jouw figuur. Doel is om je lichaam sterker te maken door spierversterkende oefeningen, op een rustige manier. De oefeningen focussen vooral op buik-, bil-, been- en rugspieren.

Tai chi

Op zoek naar een sport om je lichaam soepel en gezond te houden, op een eenvoudige en rustige manier? Probeer dan eens tai chi: een opeenvolging van zachte en vloeiende bewegingen die rustig worden uitgevoerd. Tai chi-oefeningen doen bovendien je stressniveau dalen. Ook toegankelijk voor beginners.

Tai chi Bang

Oefeningen met stokjes, gebaseerd op de tai chi-bewegingen. Tai chi Bang versterkt pezen, gewrichten en spieren. De oefeningen helpen ook om overbelasting en letsels te voorkomen. Geschikt voor iedereen.

Yoga

Tijdens deze lessen kom je lichamelijk en geestelijk volledig tot rust. De lessen zijn op maat van de deelnemers, aangepast aan hun noden.

Zwemles

Leren zwemmen op latere leeftijd?  Het kan tijdens deze zwemlessen. Watergewenning, drijven, technieken aanleren, verbeteren of opfrissen: allemaal op je eigen tempo en in een veilige, rustige omgeving. Tijdens de eerste les is er een test om na te gaan in welke groep je kan starten. Naargelang de vorderingen die je maakt, kan je doorschuiven naar een andere groep.

Sportclubs 50+

In Brussel zijn er heel wat sportclubs waar 50-plussers terecht kunnen. Sommige club zijn exclusief voor 50-plussers, andere sportclubs richten zich tot volwassenen, maar ook ‘veteranen’ zijn welkom.
Via de zoekmodule 'Vind jouw sport' vind je het aanbod van deze sportverenigingen terug.

Contactpersoon sport 50+: Kathleen De Roock – 02 563 05 14 - sportdienst@vgc.be